Kompresní audio formát MP3 se na veřejnosti pohybuje sedm let. Někteří jej stále vychvalují jako nejlepší kodek s nejširším použitím, jiní tvrdí, že je starý a jeho četní nástupci podávají mnohem kvalitnější výsledky. Vývojáři konkurenčních kodeků se předhánějí, komu se lépe podaří naplnit heslo "vyšší kvalita zvuku při polovičním datovém toku". Našla 'empétrojka' po letech svého přemožitele?

MP3 proti dravému mládí

Internetový server se již v minulosti několikrát zaměřil na schopnosti jednotlivých algoritmů pro ztrátovou audio kompresi. Ve třetím, zatím posledním testu měli dobrovolníci z celého za úkol posoudit kvalitu jednotlivých kodeků, určených pro přenos zvuku prostřednictvím internetu. U streamovaných médií byl jako kvalitativní strop dosud brán formát MP3 s datovým tokem 128 kbps (kilobitů za sekundu). Ovšem kapacita linek není nekonečná, a tak se hledalo úspornější řešení. Současní konkurenti však přišli s marketingovým sloganem, podle nějž nové formáty nabízejí mnohem lepší zvuk při poloviční bitrate - 64 kbps. V tomto duchu také probíhal poslechový test.

Organizátor Roberto Amorim vybral pro srovnání následující kodeky:

Ahead/Nero 6.0.0.15 HE AAC VBR profil Streaming - střední, vysoká kvalita

VBR profil Streaming - střední, vysoká kvalita Ogg Vorbis post-1.0 CVS -q 0

-q 0 MP3pro (z aplikace Adobe Audition 1.0) VBR kvalita 40, M/S - IS, zúžení sterea, bez CRC

VBR kvalita 40, M/S - IS, zúžení sterea, bez CRC Real Audio Gecko (z aplikace Real Producer 9.0.1) 64kbps

64kbps Windows Media Audio v9 VBR kvalita 50

VBR kvalita 50 QuickTime 6.3 AAC LC 64kbps, nejvyšší kvalita

64kbps, nejvyšší kvalita Lame MP3 encoder 3.90.3 --alt-preset 128 --scale 1.

--alt-preset 128 --scale 1. FhG MP3 encoder (z aplikace Adobe Audition 1.0) 64kbps CBR, M/S, zúžení sterea, bez CRC

Jedině výstup z kompresoru LAME zůstal pro porovnání nakódovaný s datovým tokem 128 kbps. Ostatní materiál byl zpracován s proměnným datovým tokem (VBR - Variable Bit Rate), pouze u QuickTime AAC a kodeku Fraunhoferova institutu bylo zvoleno pevné pásmo 64 kbps, neboť tyto enkodéry VBR nezvládají.

Do 21. září měli všichni přihlášení možnost poslouchat, zkoumat a porovnávat celkem 12 zvukových ukázek. Ty zahrnovaly široké spektrum žánrů, od rocku a metalu přes pop a new wave 80. let až po symfonie, varhanní koncerty a jemné klavírní etudy. Jak to dopadlo?

Den zúčtování

Pro někoho jsou výsledky překvapivé, pro někoho méně, ale jisté je jedno - kvality MP3/128 kbps při polovičním datovém toku nedosáhl nikdo. Enkodér LAME s přehledem zvítězil ve všech soutěžních disciplínách. Ostatní soupeři se mu neustále dívali na záda a bylo zajímavé sledovat, jak ten který enkodér zvládá určitý hudební žánr. Ogg Vorbisu například "sedl" house, ale klavírní tóny pro něj nejsou. Tam se naopak dařilo kodeku od RealNetworks, který si smlsl i na varhanech a zákeřném punkrockovém samplu, ale totálně vyhořel na elektronické hudbě.

Nejvíce se přiblížil zcela nový High Efficiency AAC enkodér, distribuovaný společností Ahead, tvůrci multimediálního vypalovacího balíku Nero. Na třetím místě skončilo MP3Pro, které mělo již před dvěma roky ambice klasickou MP3 kompresi nahradit. Jak vidno, nestalo se. Nepopulární bramborovou pozici obsadil Ogg Vorbis, který si v průměru nevedl špatně. Kodeky Real Audio, QuickTime AAC a WMA9 se umístily téměř se shodným skóre na 5.-7. místě. Zcela propadl původní Fraunhoferův enkodér, ale ten už do této doby vlastně ani nepatří.

Velké naděje můžeme vkládat do MP3pro a HE AAC (alias aacPlus), obě komprese koneckonců pocházejí z dílny Coding Technologies. Ačkoliv mají slibný potenciál, momentálně kraluje Windows Media Audio 9, dítko společnosti Microsoft. Na širší podporu případných nástupců si budeme muset ještě nějaký čas počkat.

Podrobný průběh testu najdete na této stránce.

Post a Comment