Řada z nás tráví v autě dlouhé hodiny. Ale co dělat – a hlavně na co se zaměřit – v případě, když si chceme pořídit vlastní autorádio, například lepší model, s širší výbavou a funkcemi? Víte, že se autorádia liší nejen svou výbavou – najdeme zde ta s mechanikou na CD či taková, která podporují připojení pomocí technologie Bluetooth – ale i velikostí. Odpovědi na to, na co se při výběru autorádia zaměřit, jaké jsou ty nejzásadnější parametry a co se vyplatí sledovat, poradíme v našem nákupním rádci. Navíc přidáme i recenze autorádií z trhu.

Recenze autorádií

Aby byl váš výběr toho pravého autorádia co nejjednodušší, připravili jsme pro vás test autorádií, konkrétně pěti vybraných modelů. Najdete mezi nimi špičková autorádia, která jsou doslova multimediálním centrem, ale i základní modely, které bodují kvalitou a spolehlivostí. Jaká autorádia jsme pro vás vybrali?

Sencor SCT 5017BMR

Velikost autorádia 1 DIN Výkon 40 W Média a formáty SD karta, MP3, WMA Bluetooth ano LCD displej ne Vstup AUX ano

Autorádio Sencor SCT 5017BMR je ideální v případě, pokud je pro vás nejzásadnějším parametrem poměr ceny a výkonu. Za velmi příznivou cenu se vám dostane kvalitního autorádia, které udělá radost všem méně náročným posluchačům. Těžko se může měřit se špičkovými, ale několikanásobně dražšími modely, nicméně, jsou momenty, kdy i tento model překvapí. Např. disponuje dnes tolik populární technologií Bluetooth, která vám umožní k rádiu připojit telefon a využít coby zdroj hudby prakticky nekonečné množství skladeb na streamovacích službách. Díky Bluetooth a integrovanému mikrofonu se navíc autorádio rázem promění v plnohodnotnou hands-free sadu. Podle zkušeností uživatelů by při hovorech (na výstupu) mohlo mít rádio lepší zvuk, pro občasné použití je ale výkon i kvalita dostačující.

Příjemným překvapením je i integrovaná čtečka SD karet. Máte-li svou sbírku CD převedenou do formátů MP3 či WMA, můžete si ji vzít s sebou na cesty. Nevýhodou, a to celkem zásadní, je poměrně složité vkládání karty do přístroje. Slot se totiž nachází pod odnímatelným předním panelem. Zapomeňte tak na rychlou výměnu karty za jízdy. Tohle jednou rukou nepůjde. Řešením jsou karty s větší kapacitou a tím i větší hudební knihovnou. Orientace mezi složkami a skladbami je díky tlačítkovému ovládání trochu složitější, s trochou tréninku ji však brzy ovládnete.

Sencor SCT 5017BMR je s přehledem nejlevnější autorádio na trhu, které disponuje slotem na SD karty a Bluetooth, která dobře poslouží v kombinaci s integrovaným mikrofonem coby hands-free sada. To jsou vlastnosti většinou vyhrazené pro o více než o polovinu dražší modely. Nabídne velice slušnou kvalitu příjmu signálu, byť podle zkušeností některých uživatelů je rádio poněkud náchylnější k rušení a přeslechu jednotlivých stanic, ale v případě silnějšího signálu se problémů nedočkáte.

široká podpora formátů

hands-free

Bluetooth

špatně přístupný slot pro SD kartu

vyšší náchylnost k rušení signálů

Pioneer DMH-G220BT

Velikost autorádia 2 DIN Výkon 50 W Média a formáty SD karta, MP3, WMA, AAC, WAV, MPEG, JPEG, DivX Bluetooth ano LCD displej ano Vstup AUX ano

Top autorádio Pioneer DMH-G220BT promění vaši palubní desku v multimediální centrum. To není ani tak dobrá zpráva pro řidiče, který by se za jízdy neměl nechat rozptylovat, ale posádka to při dlouhých cestách určitě ocení. Jedná se totiž o autorádio s displejem. LCD obrazovka s úhlopříčkou 6,2 palců slouží nejen k přehlednější navigaci v systému autorádia, ale i prohlížení fotek (ve formátu .jpg) a videí (podpora kodeků DivX či MPEG4). Kromě toho je připravena i širší podpora audio formátů, kromě běžných MPtrojek a WMA je to i kvalitnější AAC a WAV.

U autorádií v této cenové hladině by mělo být připojení telefonu prostřednictvím technologie Bluetooth standardem a Pioneer DMH-G220BT v tomto ohledu nezklame, samozřejmostí je i slot na SD kartu, který je jednoduše přístupný. Uživatelsky velice příjemné je umístění ovládacích prvků na straně řidiče. Na někoho sice může autorádio působit poněkud nesouměrně, pohodlí ovládání ale tento drobný neduh bohatě vyváží.

Pioneer se může stát centrem vašeho audia i díky dvojici RCA konektorů, které umožní rychlé připojení dalších komponentů, jako jsou reproduktory, subwoofery či zesilovač. Zabudovaný zesilovač Mosfet s výkonem 50 W vám nabídne silný zvuk, který si vychutnáte vy v kabině vozu a rozhodně ho, pokud otočíte volume doprava, pocítí i vaše okolí. Zvuk si navíc, díky grafickému ekvalizéru se sedmi táhly – další výhoda velkého displeje, přehlednost – plně přizpůsobíte svým představám.

velký LCD displej

široký výběr formátů

dobře přístupný slot na SD kartu

vyšší pořizovací cena

Blow AVH 8984

Velikost autorádia 1 DIN Výkon 60 W Média a formáty SD karta, MP3, WMA, MP4, AVI Bluetooth ano LCD displej ano Vstup AUX ano

Jak ukazuje autorádio Blow AVH 8984, i do velikosti 1 DIN je možné „nacpat“ rádio, které se může chlubit svou multimedialitou. Díky obrazovce s úhlopříčkou 4 palce si tak kromě hudby a rádia vychutnáte i videa. Obrazovka, jak jsme psali výše, není příliš velká, pro běžné sledování videa, např. kratších pohádek pro zabavení potomků, použít jde.

Ovládací prvky rádia jsou rozmístěny po obou stranách displeje, ty nejzásadnější, jako je otočný knoflík pro úpravu hlasitosti či posun mezi skladbami, na straně řidiče. Ovládání usnadňuje i dodávaný dálkový ovladač. Snadnou čitelnost všech ovládacích prvků umožní podsvícení. To je provedeno v modré barvě, které zbytečně neodvádí pozornost a ve tmě nepříjemně nebije do očí.

Velkou výhodou autorádia Blow AVH 8984 je i fakt, že nahradí hands-free sadu. S telefonem se propojuje prostřednictvím technologie Bluetooth, integrovaný mikrofon je dostatečně citlivý na to, aby zajistil kvalitní přenos zvuku z kabiny vozu. Praktickou drobností je příjem hovorů pomocí tlačítka na autorádiu. Telefon tak může zůstat v tašce a k případným telefonním hovorům v autě jej vůbec nebudete potřebovat.

integrované hands-free

dálkový ovladač

displej

menší rozměry displeje

Kenwood KMM-105RY

Velikost autorádia 1 DIN Výkon 50 W Média a formáty FLAC MP3, WMA, WAV Bluetooth ne LCD displej ne Vstup AUX ano

Značka Kenwood je v mnoha ohledech mezi autorádii klasikou, která proslula vysokou kvalitou a spolehlivostí. KMM-105RY je klasickým autorádiem, které nezískává body přidanými funkcemi – nenajdeme zde ani barevný LCD displej, ani připojení telefonu pomocí Bluetooth – ale svou kvalitou. Stane se výborným společníkem i při opravdu dlouhých cestách.

Autorádio Kenwood staví na jednoduchosti. Ovládání je klasicky analogové, pomocí tlačítek. Za velké plus považujeme volbu toho, co se bude na jednoduchém displeji zobrazovat – pokud nechcete vidět název stanice nebo právě přehrávaného souboru, můžete si zapnout pouze datum a čas. Užitečnou funkcí je i nastavení stmívání červeně podsvíceného displeje, při nočních jízdách tak nebude zářit do očí a odvádět pozornost. Protože jste při ovládání odkázáni pouze na několik šipek, orientace v menu či na připojeném flashdisku s písničkami (rádio má vstup pro klasické USB 2.0) je tak někdy poněkud zdlouhavá, nicméně to není nic, na co by se nedalo zvyknout.

Pokud jezdíte často a celoročně, určitě oceníte i nízkou energetickou náročnost autorádia a pohotovostní režim, který prakticky nevybíjí autobaterii. Hodí se i zvýšená odolnost proti vysokým rozdílům teplot, hudbu si tak vychutnáte i brzy ráno ve vymrzlém autě. Výkon 50 W dodá vašim jízdám ten správný drive a při odpovídající hlasitosti vás nepřeslechne ani vaše okolí.

nízkoenergetický pohotovnostní režim

volitelné zobrazení informací na displeji

úprava jasu displeje

zdlouhavá orientace v menu

Sony DSX A410bt

Velikost autorádia 1 DIN Výkon 55 W Média a formáty FLAC, MP3, WMA Bluetooth ano LCD displej ne Vstup AUX ano

U autorádia Sony DSX A410bt na první pohled potěší jeho futuristický design, který se podařilo hladce propojit s klasickým rozměrem 1 DIN i oblíbeným rozložením tlačítek. Podsvícenému panelu tak dominuje velké kulaté tlačítko pro úpravu hlasitosti na straně řidiče a menší tlačítko pro spárování s telefonem pomocí technologie Bluetooth. Další ovládací prvky jsou o poznání méně nápadné, přesto je ovládání všech funkcí velmi intuitivní.

Díky již zmíněnému Bluetooth je vaše hudební knihovna prakticky neomezená. Telefon navíc připojíte jediným dotykem díky funkci NFC. Autorádio navíc nabízí speciální funkci pro majitele telefonů iPhone: Prostřednictvím rádia totiž lze využívat hlasové navigace v telefonu pomocí asistentky Siri – a to ani nemusíte telefon vytáhnout z kapsy. Jde to tak daleko, že vám rádio přečte textové zprávy. Škoda jen, že je funkce limitována pouze pro uživatele telefonů s ukousnutým jablkem ve znaku.

Pokud si nechcete zbytečně spotřebovávat mobilní data, není nic jednoduššího než použití flash disku s vaší hudební knihovnou. Výkon 4 × 55 W nabídne vaší hudbě výrazný odpich a energii, speciální funkce Extra Bass zdůrazní hloubky, a pokud si libujete v dunivých tónech taneční hudby nebo metalu, tenhle zvuk si opravdu vychutnáte. A nebudete sami – v kombinaci s patřičnými reproduktory bude dunění basů ohlašovat váš příjezd dlouho dopředu.

přehledné ovládání

snadné propojení pomocí NFC

podpora hlasové asistentky Siri (pouze pro iPhone)

Jak vybrat autorádio

Autorádia podle velikosti

Velikost autorádia je zásadním parametrem. Určuje totiž, zda bude vybraný model pro vaše auto vůbec vhodný, lidově řečeno, jestli se do něj vůbec „vejde“. Velikost autorádia také ovlivňuje některé jejich funkce, resp. jejich přítomnost či nepřítomnost. Podle velikosti rozlišujeme dva základní typy autorádií:

1din autorádio

1din autorádio je typ, který je charakteristický svou menší velikostí na výšku. Rozměr je standardně 184 mm × 53 mm včetně plastového rámečku z přední (vnější) strany, který je dodáván vždy s rádiem. Rozměry bez rámečku pak jsou 178 mm × 50 mm. Tento typ je samozřejmě možné nainstalovat do montážních otvorů, které jsou určené pro 2din autorádia, pouze je třeba dokoupit redukční rámeček. Autorádia typu 1din mohou nabídnout kvalitní provedení, spojené s řadou vstupů a výstupů, stejně tak i možností výsuvného displeje, který jejich funkce rozšiřuje např. o přehrávání videí, prohlížení fotek nebo integrovanou GPS navigaci.

2din autorádio

Montážní rozměry 2din autorádia jsou 178 mm × 102 mm (někdy uváděná výška i 100mm) bez rámečků a 189 mm × 119 mm s kovovým a plastovým rámečkem. Tento typ patří v současnosti k oblíbenějším už proto, že většina automobilů dnes již nabízí prostornější montážní otvory, do kterých lze zabudovat autorádio 2din. Jejich součástí tak často bývá i velká dotyková obrazovka. To umožní nejen lepší možnosti ovládání, ale přidává i další funkce. Dnes není výjimkou možnost přehrávání hudby, videí, prohlížení obrázků, využívání GPS navigaci či napojení parkovací kamery. Obyčejné rádio se tak mění ve funkcemi nabitý tzv. infotainment.

Výměna stávajícího autorádia

Většina nových vozů už bývá vybavena továrními autorádii od výrobce. Pokud si chceme pořídit vlastní, s odlišnými funkcemi i výbavou, můžeme narazit na problém: Pořízený přístroj, ačkoliv jste se při nákupu řídili rozdělením na dvě velikosti, které je uvedené výše, nesedí. Ve valné většině případů je při výměně stávajícího autorádia nutné pořídit ještě redukční rámeček. Ten je k dispozici v různých barevných provedeních, aby se co nejvíce hodil k designu palubní desky.

Zapojení autorádia

Aby všechno po výměně „továrního autorádia“ fungovalo, je často třeba pořídit tzv. ISO adaptér pro konkrétní typ vozidla. Ten zajistí stoprocentní kompatibilitu všech funkcí. A konečně, pokud máte ovládání autorádia na volantu, je potřeba pořídit i adaptér, který se postará i o tuto oblast. Jinak o tyto funkce, pokud stávající autorádio vyměníte za některé z tzv. aftermarketu, přijdete.

Výbava autorádií

Autorádio ani zdaleka není jen o možnosti výběru a poslechu některé z rádiových stanic. Pro velkou část řidičů je jakousi spojkou mezi automobilem a poslechem vlastní hudby či audioknih. Vedle výše zmíněných rozměrů je tak neméně podstatnou vlastností i typ a množství vstupů a výstupů pro nejrůznější zdroje audia.

Vstupy

Dříve byla naprostým standardem CD mechanika (u pokročilejších modelů s obrazovkou dokonce DVD mechanika), ta již ale pomalu, společně s ústupem fyzických médií s hudbou a filmy, ustupuje do pozadí (nicméně nezmizela úplně a na řadě autorádií jej stále najdeme) a nezbytností se tak stává vstup USB. Je ideální ve chvíli, kdy máte hudební knihovnu uloženou na USB Flash Disku. Na trhu je dnes řada miniaturních flashdisků, které disponují vysokou kapacitou a jsou, díky své velikosti, ideální pro použití právě v autě.

Další velice populární možností jsou SD karty. Jejich hlavní výhoda oproti populární „flashkám“ tkví zejména v jejich velikosti. Z rádia nic nečouhá a tedy se ani nemůže plést do řízení (flash disk může, pokud je rádio umístěno nešťastně blízko řadicí páce, docela zavazet).

Moderním a v posledních letech čím dál tím populárnějším způsobem, jak dostat vlastní audio do autorádia, je jejich spárování s mobilním telefonem prostřednictvím technologie Bluetooth. To je velice pohodlné a jednoduché a díky rozšířenému využívání neomezených dat máte volný přístup k téměř nekonečným knihovnám streamovacích služeb jako je Spotify, Tidal či Apple Music.

Běžné jsou dnes i autorádia s Bluetooth handsfree. Hands-free sada se pomocí bezdrátového připojení integruje přímo do rádia a vy tak šetříte prostor v autě, kde se vám nebudou plést žádná další zařízení či kabely. Hovor stačí přijmout, buď na telefonu nebo prostřednictvím infotainmentu, který nabízí pokročilé modely autorádií, a můžete za jízdy vyřídit neodkladný hovor. Některé modely umožňují už i příjem Wi-Fi signálu, na trhu najdeme i modely, které se mohou hrdě označit za autorádio s navigací, která umožňují příjem GPS.

A propos – autorádia bez CD mechaniky mají tu výhodu, že je jejich tělo kratší a konstrukčně jednodušší. Výrazně to tak ulehčuje jejich montáž.

Výstupy

Výstupy autorádia budou zajímat zejména příznivce tuningu a ty, kterým tovární zvuková aparatura z různých příčin (nízký výkon, omezené rozložení kanálů, citlivost…) nevyhovuje.

Prvním krokem je připojení externího zesilovače, v takovém případě je nutné, aby mělo autorádio RCA výstup. Současným trendem jsou zejména malé digitální zesilovače s integrovaným DSP procesorem, které lze ukrýt v interiéru vozu a zvuk nastavit na maximální možnou úroveň. Pro připojení zesilovače postačí jeden pár RCA výstupů. Plánujete-li připojení subwooferu (pro důraznější basy), počítejte s dalšími dvěma páry RCA navíc. Vhodný je i konektor pro připojení externího ovladače autorádia na volantu.

Podsvícení (a ovládaní)

Jakkoliv by to mohlo působit jako designová drobnost, které není potřeba věnovat plnou pozornost, opak je pravdou. Podsvícení je zásadní a praktickou funkcí. Důležité je, z pochopitelných důvodů, zejména v noci. Pří výběru autorádia se zaměřujte na intenzitu podsvícení: Příliš jasné světlo či výrazné barvy mohou ve ztemnělé kabině vozu zbytečně rušit. Je proto vhodné se poohlédnout po modelech, které umožňují intenzitu podsvícení plynule měnit, ideální je, pokud je navíc k dispozici více barev podsvícení.

Podsvícený by pochopitelně měl být nejen displej, ale i ovládací prvky. Je totiž značně nepohodlné potmě hledat otočný ovladač hlasitosti či přepínač rádiových stanic. Tento problém se ale daří řešit pomocí ovladačů autorádia integrovaných do volantu. Vše je jednoduše na dosah ruky.

Výkon autorádia

Pro ty, kteří si při jízdě v autě rádi vychutnají kvalitní zvuk, je výkon jedním z určujících parametrů. Výkon se udává ve Wattech a vždy se jedná o výkon pouze jednoho kanálu. Obvykle pak následuje počet kanálů. Výkon autorádia by neměl být nižší než 40 W, ideální je se poohlédnout po výkonu alespoň 50 W na kanál. Skuteční fajnšmekři pak ocení alespoň 60 W a více na kanál.

Rádio

Jak již název napovídá, autorádio je zařízení určené pro příjem rádiového signálu. I v této oblasti však najdeme některé funkce, které mohou použití autorádia rozšířit.

DAB a DAB+ – tyto zkratky znamenají možnost přijímat digitální formát rádiového signálu . DAB (resp. DAB+) v dohledné době úplně nahradí klasický FM příjem. Výhodou je zejména lepší pokrytí, oblíbenou stanici tak naladíte i tam, kam FM už nedosahuje.

– tyto zkratky znamenají možnost . DAB (resp. DAB+) v dohledné době úplně nahradí klasický FM příjem. Výhodou je zejména lepší pokrytí, oblíbenou stanici tak naladíte i tam, kam FM už nedosahuje. RDS – tato funkce umožní příjem i textových informací . Na displeji autorádia se vám tak zobrazí stanice, kterou máte puštěnou nebo informace o tom, jaká skladba a jakého interpreta se právě přehrává.

– tato funkce umožní . Na displeji autorádia se vám tak zobrazí stanice, kterou máte puštěnou nebo informace o tom, jaká skladba a jakého interpreta se právě přehrává. Paměť – pokud střídáte oblíbené rádiové stanice, určitě se bude hodit funkce, která umožní jejich uložení do paměti autorádia. Stačí poté pouze stisknout jedno tlačítko a jednoduše mezi oblíbenými stanicemi přepínat. Odpadá tak složité hledání a ladění.

Zabezpečení autorádií

Autorádia bohužel bývají častým důvodem vloupání do automobilů. V zásadě existují tři způsoby, jak zloději zabránit, aby se vůbec k vašemu autorádiu pokoušel dostat.

Nejběžnější variantou je odnímatelný přední kryt s ovládacími prvky. Nejen, že se sundaným krytem není autorádio příliš estetické, pro zloděje se bez ovládacích prvků promění pouze v nefunkční kus elektroniky.

s ovládacími prvky. Nejen, že se sundaným krytem není autorádio příliš estetické, pro zloděje se bez ovládacích prvků promění pouze v nefunkční kus elektroniky. Plastový či kovový kryt je poměrně funkčním způsobem ochrany, nicméně nepatří zrovna k těm nejvíce estetickým.

je poměrně funkčním způsobem ochrany, nicméně nepatří zrovna k těm nejvíce estetickým. Zakódování autorádia je funkční, má ale jeden zásadní problém. V krádeži to nezabrání, jen zloděj z rádia nebude nic mít. Jistým varováním se mohou stát nálepky na bočních oknech, které mohou případného nenechavce odradit.

Cena autorádií

V segmentu autorádií v podstatě bezezbytku platí, že cena určuje to, jaké bude mít autorádio funkce a výbavu. Pokud tak například víte, že chcete investovat do tisícovky, nelze počítat s tím, že bude autorádio vybavené např. LCD displejem. Nicméně, faktem poslední doby je i to, že ty funkce, které dříve bývaly neobvyklým nadstandardem, např. Bluetooth, se stávají běžnou výbavou a najdeme je i u levnějších modelů.

Levná autorádia

V cenové relaci do 2 000 Kč nelze počítat se žádnými speciálními funkcemi. Obvykle budete muset vystačit pouze s klasickým příjmem rádiového signálu a USB vstupem.

Kvalitní autorádia

Autorádia pro méně náročné, s cenou do 5 000 Kč. Pokud nejste příliš nároční, tahle kategorie autorádií bude naprosto dostatečná. Vybírat můžete z modelů s mechanikou i bez, standardem se dnes stávají autorádia s Bluetooth.

Luxusní autorádia

Od 5 000 do 10 000 Kč – zlatá vyšší střední třída. V této oblasti už najdeme velká 2 DIN autorádia s displejem, která nabídnou velkou řadu funkcí. Kromě hudby zvládnou přehrávání i videí, běžné jsou sloty na paměťové karty.

TOP autorádia

Z autorádia se tyto modely, které přesahují cenu 10 000 Kč a více, mění v tzv. infotainment, tedy jakési centrum celého vozu. Kromě přehrávání multimédií mají i další nadstandardní funkce, jako je integrovaná GPS navigace.

Jak vám tento test pomohl? Budeme rádi, když ho ohodnotíte hvězdičkami. 4.8 / 5 10 hodnocení

Jirka píše, protože musí. Je to jeho podstata a přirozenost. A když se psaní spojí s dalšími zálibami, výsledky jsou ještě lepší. Jirka miluje hudbu, lítá po koncertech (píše o nich, nečekaně), ale také fotí. V obou případech to znamená, že jakmile jde o audio či video, vyzná se. Jeho doporučení se zakládají na zkušenostech. Za svou honbou za dobrým zvukem už vyzkoušel hromadu reproduktorů a sluchátek, takže si získal slušnou orientaci v oboru. Totéž platí i o fotoaparátech. Koncertní fotografie vyžaduje jen tu nejlepší techniku a i v tomto případě je to pro Jirku nekonečné hledání toho nejlepšího. A rád se o své zkušenosti podělí.